Прогулянки Львовом часто нагадують маршрути Країни чудес. На кожному кроці очікує якщо не диво, то точно якась казкова несподіванка. На одну з таких ви могли б натрапити 22 квітня, зайшовши у Музей пивоваріння на Клепарівській. У підвалі музею затишно розташувався «Хмільний дім Роберта Домса», названий на честь прусського підприємця.
За легендою кожний ранок Домса розпочинався із гальби свіжого пива. Сучасний «Дім» береже цю традицію, пропонуючи відвідувачам різновиди хмільного напою. А для музичних гурманів у «Домсі» проводять концерти. Тут смакували заходами джазових «Флюгерів Львова» та етно-рок фестивалю «Рок-коляда». І саме тут весняним вечором 22 квітня 2012 відомий український співак Кузьма «Скрябін» заджазував із харківським гуртом Acoustic Quartet.
«Ви фантастичні, дякую, люди!»
Спускатися в підвали броварні, аби почути джазові експерименти Кузьми, публіка почала більш ніж за годину до концерту. Переважно молодь, але й представники старшого покоління, що охоче розповідали, як ще «малолєтками» бігали на виступи Скрябіна. Кузьма для львів’ян як рідний, адже Львівщина — його Батьківщина. І зустрічають його як рідного: натовп біля сцени був настільки тісним, що створити ілюзію повітря можна було лише плескаючи в долоні. Проте плескати хотілося не через те, а щоб віддячити за цікавий виступ.
Широким був віковий діапазон не тільки публіки, але й представлених у програмі композицій: від «Годинника» з альбому «Казки» 1997 року до пісні «Мам», реліз кліпу на яку відбувся цієї весни. Мама харизматичного вокаліста теж прийшла на концерт, і саме для неї Скрябін виконав усі куплети й приспіви гуртом із публікою. «Ви фантастичні просто!», — розчулився Кузьма. Здається, на таке енергетичне єднання з аудиторією навіть він сам не чекав. Посміхаючись, постійно зауважував, який вдячний присутнім людям, який кайф знаходитись серед них, і як завжди рулить Львів.
Слухачі були в захваті та не відпускали без співу на біс. Тож додатково прозвучали «Квінти» і «Я не тримаю зла».
«Джаз постраждав від того, що мене туди затягнули»
«Але у чому полягав джаз Кузьми? Він імітував вокал Луї Армстронга? Чи узяв саксофона та зіграв “My Favorite Things” Джона Колтрейна?», — такими скептичними запитаннями можна було б розрідити шквал позитивних вражень у присутніх на концерті. Насправді, Кузьма не додавав до програми джазових стандартів. Не вдаючись до імітацій, своїм голосом виконував власні поп-рокові хіти, а джазову складову майстерно реалізували учасники «Акустік Квартету». Точніше, Квінтету. До Фіми Чупахіна (клавішні), Діми Бондарєва (труба), Дениса Мороза (бас-гітара) та Сергія Балалаєва (барабани) приєднався гітарист Олексій Хорольский. «I like games», — стверджував напис на його футболці. І саме ця фраза влучно характеризувала настрій усього концерту.
Кузьма хоч на саксофоні і не заграв, проте із музичними інструментами награвся вдосталь. Спочатку вдосконалив трубу Діми Бондарєва, прибравши із неї «консервну банку» (за словами Скрябіна), або сурдину (більш розповсюджена назва пристрою). А пізніше перевіряв, які трансформації відбуваються із мелодією, якщо прикладати до труби кулака. Експерименти Діма витримав гідно, та на цьому Кузьма не зупинився і створив новаторську перкусію. Конструкція складалася із кухля з-під пива та келиха з-під вина. Враховуючи звуки, які цей інструмент народжував, йому пасувала б назва на кшталт «дзвінкобрязка».
«Я не знаю, що від того всього бардака чекати. Хлопці хотіли, так би мовити, причесати мою розгнуздану істоту. Але, що з того вийшло нєпонятно. Може, й джаз постраждав від того, що мене туди затягнули», — жартуючи, зізнався Кузьма ще на початку концерту. Проте в компанії яскравих джазових музикантів, він захопився новим звучанням знайомих пісень і сам імпровізував як справжній джазмен. Тож тандем «Акустік Квартет»+Кузьма, попри сумніви вокаліста, варто вважати гармонійним і вдалим.
«Тільки Фіма щоб був тут»
Імпровізації Acoustic Quartet’у змушували Кузьму заглядати до сет-листа. Виконавець жартівливо називав його шпаргалкою та зізнавався, що тепер не впізнає власних пісень. Проте хизувався: якщо забудеш слова, харківські імпровізатори завжди підтримають. Отже, коли він слова нібито забував, кожен з музикантів презентував своє соло.
Кузьма тішився з того, якими стають його пісні після джазових метаморфоз. І щоб виразити вдячність групі, навіть змінив текст у «Місцях щасливих людей», заспівавши: «Я наперед ніколи не вивчаю маршрут, мені неважливо, тільки Фіма щоб був тут». Фіма був там, і з його допомогою «Хлопці-олігархи» завершилися хітом Boney M. «Sunny», а динамічна «Маршрутка» перетворилася на ліричну романтику. «І зараз виходить балет із водіїв маршруток, босоніжки, шкарпетки до коліна», — прокоментував Скрябін чуттєвість тої мелодії, яка тепер стала наповненням його дорожньо-транспортного хіта.
Пісні Кузьми у обробці Acoustic Quartet’у звучали більш насичено і глибоко. «Нормальні пацани?», — звертався до аудиторії соліст, питаючись про своїх джазових супровідників. Гучними оплесками публіка підтверджувала, що пацани найнормальніші в світі.
Лунала музика із новим ароматом і смаком, схожим на каву після додавання молока та цукру. Можливо, гурмани зараз бридливо зморщились, бо вважають, що запашний напій не потребує доповнень. Та кажуть, кава, з’явившись у Львові, не користувалась особливим попитом, доки до неї не поклали молока та цукру. Не наважуся розподіляти ролі кави, цукру та молока між відомим виконавцем із 25-річним сценічним досвідом та колективом, що здобув Гран-Прі одного з найпрестижніших джазових конкурсів. Проте впевнена: після прослуховування джазуючого з «Акустіками» Кузьми, прихильники Скрябіна зацікавляться джазом, а шанувальники джазової музики звернуть увагу на вітчизняний поп-рок.
P.S. Новий концерт проекту «Кузьма джазує» відбудеться у Львові 6 травня 2012.